In Oosterbeek ligt het kerkhof waar de soldaten begraven liggen die omgekomen zijn bij de slag om Arnhem. Sinds enkele jaren worden er op kerstavond kaarsen op de graven gezet. Afgelopen kerstavond hebben we met een aantal mensen uit Putten deelgenomen aan deze vorm van herdenken. Het was een bijzondere belevenis.

Door een grote groep vrijwilligers zijn er kaarsen ingekocht met geld van sponsors, maar er waren ook deelnemers die eigen meegebrachte kaarsen plaatsten op de graven. Op kerstavond stonden deze kaarsen aangestoken en al klaar om uitgedeeld te worden. De deelnemers liepen langs de tafels en namen de kaarsen mee naar de graven. Het was een zeer regenachtige dag, maar toch waren er veel mensen naar de begraafplaats gekomen, om de kaarsen een plek te geven bij alle 1700 soldaten. Het was een zeer indrukwekkend gezicht om daar op het kerkhof te staan, met zoveel lichtjes bij de mannen die gevochten hebben voor onze vrijheid.